Jest to trening wykorzystujący przyrząd o nazwie BOSU (Both Sides Up – obie strony do góry). Wyglądem przypomina on piłkę przeciętą na pół: po jednej jego stronie znajduje się napompowana, sprężynująca kopuła, która ugina się pod wpływem ciężaru osoby ćwiczącej, drugą zaś stanowi płaska platforma. W celach treningowych wykorzystuje się je obie. Przyrząd stanowi bardzo praktyczną kombinację piłki oraz stepu.

Do czego służy ten sprzęt?

Przy użyciu BOSU przeprowadza się wszechstronny trening równowagi. Jego przewaga nad ćwiczeniami na balans prowadzonymi w klubach fitness z piłką polega na tym, że można na nim stanąć, dzięki czemu stwarza on zdecydowanie większe możliwości. Z jego wykorzystaniem można wykonywać ćwiczenia wzmacniające wytrzymałość oraz mięśnie.

Wszechstronność BOSU

BOSU świetnie sprawdza się zarówno w przypadku ćwiczeń statycznych, jak i dynamicznych. Takich, które poprawiają propriorecepcję (czucie głębokie), balans ciała, stabilizację tułowia. Można go używać do rozwijania praktycznie każdej części ciała.

Posiłkując się nim, można przeprowadzić trening indywidualny, ale znajduje on zastosowanie także podczas zajęć grupowych. Istnieje możliwość pracowania z jednym lub kilkoma przyrządami jednocześnie. Podczas treningu BOSU dobrze jest korzystać z pomocy osobistego trenera.

Ćwiczenia z BOSU są wplatane w inne rodzaje treningu personalnego, w celu wprowadzenia odmiany i zwiększenia ich skuteczności. Przyrząd można używać w treningu sportowym i rekreacyjnym. Jest wykorzystywany także podczas rehabilitacji.

Zalety korzystania z BOSU

Ćwiczenia z BOSU pozwalają na:

  • poprawę refleksu, koordynacji ruchowej;
  • zwiększenie równowagi i wytrzymałości;
  • spalenie kalorii;
  • wymodelowanie sylwetki;
  • wzmocnienie mięśni;
  • wypracowanie nawyku utrzymania wyprostowanej postawy ciała;
  • korekcję wad postawy.

Jak można ćwiczyć z przyrządem BOSU?

Utrzymanie równowagi na tym sprzęcie gimnastycznym wymaga napięcia wielu partii mięśni jednocześnie. Na miękkiej stronie można ćwiczyć mięśnie brzucha, rąk i nóg. Na platformie BOSU wykonuje się na przykład przysiady lub pompki o podwyższonym stopniu trudności.

Można na nim stać, siedzieć, klęczeć oraz leżeć, biegać i skakać. Im większe jest tempo, tym większy poziom trudności. W klubach fitness trenerzy personalni tak komponują ćwiczenia, aby były one indywidualnie dopasowane do kondycji i potrzeb osoby ćwiczącej. Z czasem, wraz ze wzrostem formy, można stopniowo podnosić stopnień trudności. Istnieje możliwość uatrakcyjnienia treningu BOSU poprzez wykorzystanie takich przyrządów jak hantle czy taśmy.