Trening funkcjonalny to bardzo popularna forma aktywności fizycznej. Coraz częściej pojawia się w ofercie wielu klubów fitness. Cechuje go dosyć nowatorskie podejście do trenowania. Wszystkie wykonywane ćwiczenia mają holistyczny charakter. To oznacza, że są one tak zestawione, aby zaangażować do pracy całe ciało.W treningu funkcjonalnym wykonuje się ćwiczenia wielopłaszczyznowe, wielostawowe i proprioceptywne. Zakładają one złożone ruchy, inicjujące pracę kilku grup mięśniowych jednocześnie. Warto w tym przypadku skorzystać z profesjonalnej pomocy dobrego trenera personalnego.

Korzyści, jakie daje trening funkcjonalny

Ten typ treningu prowadzi do:

  • poprawy pracy układu krążenia i wydolności organizmu;
  • stabilizacji stawów i wzmocnienia mięśni całego ciała (szkieletowych, głębokich);
  • zminimalizowania ryzyka wystąpienia kontuzji;
  • zwiększenia wytrzymałości podczas uprawiania sportu oraz w codziennym funkcjonowaniu;
  • nauki prawidłowego oddechu.

Zalety treningu funkcjonalnego

Może go podjąć dosłownie każdy. Ci, którzy prowadzą siedzący tryb życia i cierpią z powodu bólu kręgosłupa. Osoby po przebytym urazie lub kontuzji, posiadające wady postawy. Sportowcy, którzy pragną zwiększyć siłę mięśni i poprawić technikę. Osoby, którym zależy na równomiernym wyrzeźbieniu całej sylwetki. Także Ci, których celem jest zmiana stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny. Trenerzy personalni polecają ten rodzaj treningu zarówno zawodowym sportowcom jak i osobom nie zajmującym się sportem profesjonalnie.

Druga cecha, którą warto podkreślić, to jego indywidualny charakter. Poprzez odpowiedni dobór wykonywanych ćwiczeń można pracować nad osiągnięciem różnych celów. Może to być poprawa: siły, szybkości, zręczności, koordynacji ruchowej, stabilności.

Właściwy dobór ćwiczeń

Aby trening personalny przyniósł oczekiwane efekty, musi być wykonywany poprawnie. Dlatego warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanego trenera osobistego, dysponującego odpowiednią wiedzą, który ułoży zoptymalizowany trening. Tak skomponuje indywidualny zestaw ćwiczeń, aby możliwe było wypracowanie określonych cech sportowych. Zadba również o równomierny rozwój całego ciała.

Istotnym elementem tego treningu jest systematyczne sprawdzanie postępów – monitorowanie, czy ćwiczenia przybliżają do osiągnięcia celu. Przy pomocy trenera personalnego można na bieżąco modyfikować trening, zwiększać jego efektywność. Częstotliwość wykonywania ćwiczeń i ich intensywność to kwestia indywidualna. Ważne jest jednak zachowanie systematyczności.

Podczas treningu funkcjonalnego można wykorzystywać takie akcesoria, jak: liny TRX, lina battle rope, piłka gymball, kettlebells, sztangi, skakanka, dysk stabilizujący. Dzięki nim jest on różnorodny, pozbawiony monotonii.