O tym treningu od pewnego czasu jest dosyć głośno. Wiele osób uważa, że jest to kolejna nowinka fitness. Tymczasem historia tego przyrządu zaczęła się dawno temu (XVII wiek w Rosji). Przez długi czas pozostawał zapomniany, by w wielkim stylu wrócić do łask.

Co to za przyrząd?

Kettlebells to żeliwne odważniki, których wygląd przywodzi na myśl kulę armatnią z uchwytami. Ich minimalistyczna, surowa budowa sprawia, że nasuwa się pytanie – dlaczego kettlebells mają być lepsze niż zaawansowany sprzęt dostępny na siłowniach? Bo to właśnie w ich prostocie tkwi siła oraz potencjał, który można wykorzystać na wiele różnych sposobów podczas treningów personalnych.

Efekty ćwiczeń z Kettlebells

Wiele osób kojarzy kettlebells z treningiem siłowym, podczas gdy ćwiczenia z ich użyciem zaliczane są do treningu ogólnorozwojowego. Stanowią element crossfit i podstawę treningu funkcjonalnego.

Pracując z nimi systematycznie można:

  • zwiększyć siłę mięśni;
  • poprawić muskulaturę;
  • wyszczuplić sylwetkę;
  • zwiększyć wydolność i koordynację ruchową.

Specyfika ćwiczeń z odważnikami

Uchwyty zastosowane w kettlebells pozwalają na udźwignięcie większego ciężaru i zapewniają lepsze ułożenie go w dłoni. Taka ich konstrukcja umożliwia nie tylko sprawne, ale i bardzo wygodne wykonywanie ćwiczeń. Tutaj mocno uwidacznia się ich przewaga nad hantlami oraz podobnym sprzętem.

Wykonywanie ruchów z odważnikami w różnych płaszczyznach przyczynia się do rozwoju całego ciała. Warunkiem jest jednak odpowiednie dopasowanie obciążenia i właściwa technika. Wówczas szybko można wypracować założone rezultaty. To jeden z powodów, dla których wiele osób decyduje się na rozpoczęcie przygody z kettlebells i jest on tak popularny wśród trenerów personalnych.

Jak wygląda taki trening?

Trening może odbywać się z jednym lub dwoma odważnikami jednocześnie. Przy czym druga opcja jest trudniejsza, dlatego powinny zdecydować się na nią osoby nieco bardziej zaawansowane. Istnieje możliwość dowolnego regulowania tempa ćwiczeń, manipulowania sposobem trzymania kettlebells i ich ciężarem.

Główne rodzaje ruchu z tym przyrządem to: przerzucanie, obroty, zamachy i wymachy. Poprzez sprawne ich połączenie można uzyskać kompletny, bardzo skuteczny program treningowy. Tworzyć nieskończenie wiele kombinacji, dzięki którym trening będzie różnorodny, ciekawy i skuteczny.

Osoby dysponujące tym sprzętem mogą pracować samodzielnie w domu. Jednak należy pamiętać, że ćwiczenia z kettlebells są efektywne, ale muszą być wykonywane poprawnie. Dlatego warto skorzystać z fachowej pomocy indywidualnego trenera, gdyż trening nie należy do najłatwiejszych.