Jest przeznaczony dla sportowców trenujących konkretne dyscypliny sportowe. Obejmuje ćwiczenia z trenerem personalnym, które mogą mieć charakter indywidualny, czasem bywają to również zajęcia grupowe. Mogą one jednak mieć miejsce tylko wtedy, gdy osoby w nich uczestniczące mają tę samą specjalizację.Jego celem jest takie przygotowanie sportowców, które pozwoli im na osiągnięcie jak najlepszych wyników.

Istota treningu specjalistycznego

To trening personalny szyty na miarę, czyli ściśle dopasowany do potrzeb, jakie posiada trenująca osoba. To, jak konkretnie wygląda taki trening, jest ściśle uzależnione od uprawianej przez zawodnika dyscypliny sportowej. Z założenia stanowi on umiejętnie stworzoną kompilację elementów różnych treningów, na przykład siłowych, wytrzymałościowych, rozciągających, jak również kondycyjnych.

Kiedy trening specjalistyczny przynosi najlepsze efekty?

Na skuteczność treningu specjalistycznego w dużej mierze przekłada się przygotowanie prowadzącego go trenera. Im większą wiedzę i doświadczenie posiada, tym lepiej. Kluczowa w tym kontekście jest jego dobra znajomość dyscypliny, w które specjalizuje się osoba przystępująca do treningu. Tylko wówczas trener będzie w stanie odpowiednio skomponować zestaw ćwiczeń – tak, aby stanowiły one dla zawodnika rzetelne przygotowanie do czekających na niego wyzwań sportowych.

Kiedy można skorzystać z takiego treningu?

Trening specjalistyczny może być prowadzony doraźnie, na przykład w ramach przygotowania do uczestnictwa w zawodach sportowych. Często ma on wymiar współpracy na długi dystans – stałej oraz regularnej. Dzięki niej sportowiec będzie w szczytowej formie na przestrzeni całego roku. Z treningu specjalistycznego mogą skorzystać także osoby, które chcą powrócić do formy po doznanej kontuzji. Może to być również propozycja dla młodych, początkujących sportowców, którzy co prawda stawiają dopiero swoje pierwsze kroki w danej dyscyplinie, ale wiążą swoją przyszłość ze sportem.

Jakie zalety posiada trening specjalistyczny?

Sprzęt treningowy, ćwiczenia, intensywność ich wykonywania są dobierane w odniesieniu do aktualnej sytuacji sportowca. Trening uwzględnia również przebyte przez niego urazy i kontuzje.

Wszystkie ćwiczenia zmierzają w kierunku osiągnięcia jak największej wydolności organizmu, wzmocnienia mięśni i stawów, dzięki czemu zawodnik będzie osiągał jak najlepsze wyniki. Ponadto dzięki nim zminimalizowane zostanie ryzyko powstania kontuzji.

To także indywidualny dobór formy współpracy oraz motywowanie do dalszego wysiłku.