Stretching (z ang. rozciąganie) to zestaw ćwiczeń rozluźniających, rozciągających i oddechowych. W klubach fitness wykonuje się je pod okiem osobistego trenera, przy relaksującej muzyce budującej odpowiednią atmosferę do wykonywania tego typu ćwiczeń. Taki trening personalny zawiera w sobie elementy jogi (klasycznej) i pilatesu, czasem również tai chi. Właściwe kombinacje ruchów pozwalają ćwiczyć koncentrację, spokój, równowagę oraz siłę.

Dla kogo przeznaczony jest stretching?

To ćwiczenia o uniwersalnym charakterze – dobre dla wszystkich. Szczególnie wskazane są jednak dla osób, które prowadzą siedzący tryb życia. Wielogodzinne unieruchomienie prowadzi do spadku sprawności, co ważniejsze często wywołuje sztywność, a nawet ból karku i kręgosłupa.

Stretching to dobra propozycja również dla sportowców. Doskonale sprawdza się jako rozgrzewka przed rozpoczęciem personalnego treningu siłowego, aerobowego oraz biegowego. Dobrze przygotowuje ciało do wysiłku, minimalizuje ryzyko wystąpienia kontuzji. Takie ćwiczenia zaleca się również po zakończeniu treningu, aby wyciszyć ciało i pomóc organizmowi zregenerować się po odbytej aktywności. Poleca się go również osobom, które sporo ćwiczą na siłowni. Dzięki rozciąganiu mięśnie będą mniej zbite, poprawie ulegnie ich elastyczność.

Jaki wpływ na ciało posiada stretching?

Regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających:

  • usprawnia krążenie;
  • pozwala uniknąć zakwasów;
  • zwiększa rozciągliwość mięśni oraz ruchomość stawów;
  • poprawia koordynację i gibkość;
  • obniża poziom stresu, relaksuje;
  • rozluźnia wszystkie grupy mięśni;
  • wysmukla i ujędrnia sylwetkę (staje się bardziej sprężysta).

Zasady, których należy przestrzegać podczas rozciągania

Przed przystąpieniem do rozciągania należy się do niego odpowiednio przygotować. Mięśnie muszą być rozgrzane, w przeciwnym wypadku może dojść do kontuzji. W tym celu można truchtać przez kilka sekund, wykonać parę przysiadów lub pajacyków.

Rozciąganie należy wykonywać powoli i delikatnie. To oznacza, że lekki opór ze strony mięśni, uczucie ich rozciągania jest jak najbardziej wskazane. Jednak takim ćwiczeniom nigdy nie powinien towarzyszyć ból. Tego rodzaju wrażenia stanowią znak, że nie są one wykonywane w sposób prawidłowy. Mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Nad prawidłowością wykonywanych ćwiczeń powinni czuwać trenerzy personalni.

Stretching należy wykonywać regularnie, ale stopniowo. Większą rozciągliwość mięśni wypracowuje się małymi krokami. Każdy posiada inną, specyficzną dla siebie elastyczność, dlatego nie warto ścigać się z innymi, próbować na siłę przyśpieszyć wyczekiwane rezultaty.