Jest to trening bazujący na wykorzystaniu taśm TRX. Wynalazł je amerykański komandos z myślą o żołnierzach z jednostki Navy SEALs. Celem było opracowanie przyrządu, dzięki któremu możliwy będzie FBW (Full Body Workout) w każdych warunkach.

Jak wyglądają taśmy TRX?

Swoim kształtem przypominają literę Y. Na jednym końcu znajdują się uchwyty, w których można umieścić dłonie lub stopy. Na drugim są zaczepy, dzięki którym można przymocować przyrząd w dowolnie wybranym miejscu. Są one wyposażone w wygodną regulację, dzięki której każdy może trenować przy ich użyciu. Taśmy są wytrzymałe, zniosą nawet duże obciążenie.

Na czym polega trening TRX

Nazywany jest on treningiem w podwieszeniu. Dzięki wykorzystaniu taśm możliwe jest wykonywanie różnorodnych ćwiczeń siłowych z obciążeniem w postaci własnego ciała. Mówiąc wprost – w trakcie treningu każdy dźwiga tyle, ile waży. Jest to duży plus, gdyż podczas takiego treningu personalnego nie dochodzi do przeciążenia, które może mieć miejsce podczas podnoszenia sztangi. Specyfika taśm TRX polega na wspieraniu ćwiczeniami całego organizmu. Trening skutecznie angażuje w wysiłek wszystkie partie ciała.

Jakie efekty pozwala osiągnąć trening TRX?

  • wzrost wydolności krążeniowo – oddechowej;
  • wzmocnienie stawów i mięśni;
  • zmniejszenie ryzyka powstania kontuzji;
  • skorygowanie wad postawy;
  • lepsza koordynacja ruchowa;
  • zwiększenie siły i wytrzymałości;
  • redukcja tkanki tłuszczowej;
  • wyrzeźbienie sylwetki.

Mocne strony treningu TRX

Największą zaletą treningu TRX jest jego uniwersalność. Może skorzystać z niego każdy – bez względu na wiek oraz wytrzymałość. Łatwo uzyskać pożądaną intensywność ćwiczeń poprzez manewrowanie kątem nachylenia taśm TRX. Trening jest na ogół dość intensywny i wymagający, ale w pełni bezpieczny.

Z szerokiego pakietu ćwiczeń wykonywanych z zastosowaniem przyrządu można ułożyć taki zestaw, który pod względem stopnia zaawansowania będzie idealnie dobrany do potrzeb i kondycji osoby uczestniczącej w treningu. Można tworzyć nieskończenie wiele kombinacji, dzięki którym trening będzie efektywny, urozmaicony, a przez to bardziej atrakcyjny. Dzięki temu osoby ćwiczące nie mają problemu z motywacją. W tym celu warto skorzystać z pomocy indywidualnego trenera personalnego.

Ćwiczenia z taśmami są wykorzystywane także w trakcie rehabilitacji. Pojawiają się również na zajęciach z jogi i pilatesu. To najlepszy dowód na szerokie zastosowanie taśm i ich skuteczność. Jest on popularny wsród rehabilitantów jak i trenerów personalnych.

Warto zauważyć, że trening TRX nie prowadzi do przyrostu masy mięśniowej. W tym względzie nie jest w stanie zastąpić podnoszenia hantli lub sztang.