Jak uniknąć przetrenowania? Poznaj nasze sposoby

Trening Personalny - 17 września 2019

O przetrenowaniu może świadczyć wiele różnych czynników, zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Dowiedz się, jak rozpoznać ten stan i co zrobić, aby mu zapobiec.

Czym jest przetrenowanie?

O przetrenowaniu możemy mówić, gdy po nadmiernej częstotliwości lub intensywności treningu, zauważamy znaczny spadek wydajności ćwiczeń. Przeforsowanie organizmu prowadzi do stanu przewlekłego zmęczenia, który może dotknąć zarówno amatorów, jak i profesjonalnych sportowców. Niedostosowanie intensywności ćwiczeń do własnych potrzeb sprawia, że ciało prędzej czy później zacznie się buntować. Czym ten bunt się objawia? Wyjaśniamy poniżej.  

Objawy przetrenowania

Poniższe symptomy to tylko wskazówka, która może, ale nie musi oznaczać przetrenowanie. Ważne jest obserwowanie swojego ciała i tego, jak reaguje na wysiłek. Żadnych z tych objawów nie warto jednak bagatelizować, bo mogą one zaostrzyć nasz stan albo mogą świadczyć o chorobie. Wymienić można przy tym m.in.:

  • Bóle głowy, 
  • Bóle mięśni i stawów, 
  • Spadek libido, 
  • Problem z koncentracją, 
  • Duszności, 
  • Brak apetytu,
  • Apatię, 
  • Rzadsze oddawanie moczu, 
  • Duże zmęczenie,
  • Drżenie mięśni.

Objawy te mogą wystąpić zarówno ze względu na zwiększenie intensywności ćwiczeń, jak i przez inne czynniki. Do najważniejszych należą: stres, problemy zdrowotne, brak czasu na regenerację i wypoczynek, zła dieta. 

Jeśli podejrzewasz u siebie stan przetrenowania, możesz zrobić badania krwi w tym kierunku.

Co zrobić, by uniknąć takiego stanu?

Przede wszystkim nie wolno bagatelizować roli regeneracji mięśni – danie sobie czasu na odpoczynek po ćwiczeniach bezwzględnie należy uwzględnić w planie treningowym. Między kolejnymi treningami EMS zachęcamy do nieobciążającego ruchu – spacerów lub rekreacyjnego pływania na basenie. Kolejnym czynnikiem jest zapewnienie sobie właściwej dobowej dawki snu, podczas którego organizm najlepiej dochodzi do siebie po wysiłku. Pamiętaj również o piciu wody i przestrzeganiu dobrze zbilansowanej diety.

Na koniec warto podkreślić również rolę dostosowania ćwiczeń do własnych możliwości i stanu zdrowia – zadanie to najlepiej powierzyć doświadczonemu trenerowi personalnemu. 

error: Kopiowanie treści jest zablokowane